استفاده از یک شی برای تقویت تمرکز فکر

در این تالار در رابطه با مباحث مربوط به علوم غریبه گفتگو میشود.
قوانین انجمن
هرگونه تبلیغات ممنوع میباشد.
ارسال پست
Parsa
پست: 218
تاریخ عضویت: جمعه 3 بهمن 1399, 10:35 pm

استفاده از یک شی برای تقویت تمرکز فکر

پست توسط Parsa »

راه های مختلفی برای تقویت تمرکز فکر وجود دارد. روش زیر یک راه ساده برای ایجاد تمرکز فکر طولانی است. این روش به صورت کلی گفته می شود و نباید به آن به عنوان راهی فیکس و غیر قابل انعطاف نگاه کرد. هر طور که راحت هستید و مناسب شما است آن را کمی تغییر دهید.

در موقعیتی راحت قرار بگیرید و هیچ تنش اضافه در عضلات بدن خود ایجاد نکنید. وسیله ای که انتخاب می کنید باید ابتدا سایز بزرگ داشته باشد و رفته رفته با پیشرفت در تمرینات، اندازه آن کوچکتر شود. موقعیت قرارگیری آن شی نسبت به چشم شما هم باید در وضعیت راحتی باشد. به آن شی خیره شوید ولی خود خیره شدن را نشانی از تمرکز فکر ندانید. تمرکز اصلی شما روی نگاه کردن به شی باشد و اجازه دهید افکار دیگر محو شوند. به قدری باید به آن شی تمرکز کنید که سایر وسایل دور و بر آن به پس زمینه ای مبهم تبدیل شوند. درست مانند زمانی که در یک جمع به فرد خاصی خیره می شوید و از حضور دقیق افرادی دیگری که در کنار او هستند غافل می شوید. آن شی که بر آن تمرکز فکر کرده اید باید کم کم شفاف تر و واضح تر دیده شود.

حالا نوبت به قسمت سخت مراقبه می رسد و آن هم حفظ حالت ذهنی به مدت طولانی در این وضعیت است. ممکن است در ابتدا فقط چند ثانیه بتوانید به تمرکز فکر خود ادامه دهید. پیشرفت شما به تدریج بیشتر شده و این زمان به یکی دو دقیقه می رسد و وضعیتی است که می گوییم تمرکز فکر نسبتا خوب شده است. بعد از این مرحله تمرین تمرکز فکر را طوری ادامه دهید که همه مناظر اطراف شی کاملا محو شوند و فقط شی مورد نظر به صورت شفاف و جداگانه دیده شود. همین تمرین را آن قدر ادامه دهید تا بتوانید تمرکز فکر خود را بالای پنج دقیقه حفظ کنید. در این صورت تمرکز فکر شما به صورت ثابت و قابل اتکا در می آید.

پس از آن می توانید انواع دیگر تمرکز فکر بر شی را انجام دهید. برای مثال وقتی به اندازه کافی به آن شی خیره شدید چشمهای خود را بسته و به تصویر باقی مانده بر چشم که درست شبیه آن شی است خیره شوید و تا می توانید بر آن تمرکز فکر کنید و اجازه ندهید محو شود. وقتی محو شد دوباره چشم های خود را باز کرده و به آن خیره شوید.

انواع تصویرسازی های ذهنی دیگر هم در این نوع تمرین قابل اجرا است. برای مثال تصور کنید وقتی چشم های شما بسته می شود و به تصویر باقی مانده از آن شی بر پشت پلک بسته خیره می شوید به سمت آن نزدیک شده و شی را بررسی می کنید. برای مثال آن را در ذهن لمس می کنید و یا بر می دارید.

حالت دیگر تمرین این است که به جای خیره شدن بر تصویر باقی مانده بر چشم، خود آن شی را مجدد در ذهن بازسازی کنید و به صورت واضح و رنگی مشاهده کنید.

وقتی پیشرفت در تمرین حاصل شد هر بار اندازه شی را کوچک تر و با جزئیات و شلوغی های کمتر انتخاب کنید.

مرحله سخت تر این است که به جای انتخاب وسایل ثابت، وسایل و موجودات متحرک را در ذهن تصور کنید مثل سگ و گربه. پس از آن می توانید چهره انسان ها را متصور شوید و به آنها در ذهن، حالت گریه، خنده و یا حرف زدن بدهید. نقاشان و پیکرتراشان بزرگ توانسته اند یک چنین ذهنی را برای خود پرورش دهند و از آن برای متصور شدن زیبایی ها و نمود آنها در دنیای بیرون استفاده کنند.
خدایا شکرت🖐
ارسال پست